Näytetään tekstit, joissa on tunniste Pääsiäinen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Pääsiäinen. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 20. huhtikuuta 2014

Raikasta rahkapullaa pääsiäisen iloksi


Pääsiäisteema jatkuu edelleen. Tai no, miksi ei jatkuisi, sillä nythän on pääsiäinen. Valittavana olisi pashaa, pääsiäiskakkua ja vaikka mitä muuta, mutta rahkapulla oli nyt lähinnä sydäntä tällä hetkellä. Sitä siis. Ja en voi väittää, etteikö pieni herkuttelu sopisi mukavasti pääsiäiseenkin. Tuossa aiemmin tuli juteltua kokin kanssa pääsiäisen ruokaperinteistä ja en ainakaan itse tunnista, että omassa perheessäni olisi sellaisia pahemmin ollut. Kokin perheessä puolestaan on aina ollut jotain erityisesti pääsiäiseen liittyviä perinteita. No, ehkä voisin itse yrittää leipoa vaikka näitä tästä eteenpäin pääsiäiseksi joka vuosi. Katsotaan.

Rahkapullissa on se hyvä puoli, että rahkan ansiosta niistä saa hyvinkin monenlaisia versioita aikaiseksi jos haluaa. Jos ei itse innostu tekemään omien suosikkimakujen mukaista rahkaa, niin kaupasta löytyy jos jonkinlaista leivontarahkaakin ja vaikka minkä makuisena. On aivan pakko myöntää, että joskus tulee syötyä niitä ihan sellaisenaankin. Oho.

Pullataikinoita on tässä jo pari erilaista tehtykin ja mikäli laskiaispullat miellyttivät, niin taikinan voi tehdä sillä ohjeella. Tai sitten tällä alla olevalla, joka taas eroaa piirun verran niistä edellisistä. Lämmitä viisi desiä maitoa kädenlämpöiseksi ja sekoita siihen 50 grammaa kuivahiivaa. Sen jälkeen sekoitetaan mukaan yksi kananmuna ja kaksi desiä sokeria. Kardemummaa tulee ruokalusikallinen ja suolaa teelusikallinen. Koko taikinaan tulee vehnäjauhoja puolentoista litraa, mutta tässä vaiheessa siihen laitetaan noin puolet.

Kun olet sekoittanut edellä mainitut ainekset tasaiseksi, alustetaan loput jauhot taikinaan. Käsin, yleiskoneella, kumpi sitten onkaan mieluisampi tapa. Täällä yleiskone saapui apuun. 200 grammaa pehmeätä voita lisätään myös loppujen jauhojen kanssa ennen kuin taikinaa vaivataan. Vaivaamisen jälkeen taikinan tulisi olla mukavan kimmoisaa. Jätä taikinakulho puoleksi tunniksi lämpimään vesihauteeseen ja liinan alle kohoamaan.

Kohonnut taikina kaadetaan leivonta-alustalle, jolle on ripoteltu jauhoja. Pyörittele taikinasta suurimmat ilmakuplat pois ja ota siitä noin 100 gramman kokoisia paloja pullia varten. Näistä tulee kohtalaisen isoja pullia, mutta jos haluaa pieniä, niin sitten ottaa vaan pienempia paloja. Pyörittele palat pyöreiksi pulliksi ja paina lasilla (isojen pullien kanssa myös ISO lasi) keskelle kuoppa, johon rahkatäyte laitetaan. Ennen täytteen laittamista pullat kuitenkin voidellaan kananmunalla ja niiden päälle ripotellaan raesokeria (ei ole pakko jos ei halua).


Rahkatäytteen tekeminen onkin simppeliä. Tarvitaan vain 250 grammaa rahkaa, yksi kananmuna, kaksi teelusikallista sitruunamehua, kolme ruokalusikallista aprikoosimehua tai -lientä, 0,75 desiä sokeria ja teelusikallinen vaniljasokeria. Sekoita kaikki sievästi keskenään ja täyte on valmis. Lisää se pulliin tehtyihin painaumiin tasaisesti ja lisää päälle vielä pari aprikoosin viipaletta. Paista 220-asteisessa uunissa 10-12 minuuttia. Tämä taas riippuu uunista ja pullien koosta.


Valmiit pullat olivat todella herkullisia. Ja sana "olivat" viittaa siihen, että niitä ei kauhean kauaa ollut jäljellä. Tämä itsetehty makurahka toimi varsin hyvin täytteenä ja aprikoosi tuo mukavasti keväistä ilmettä pullalle. Itse kun (/jos) rupean pullia leipomaan, niin aion tosiaan kokeilla paljon erilaisia rahkatäytevaihtoehtoja. Mutta nyt taitaa olla aika nauttia pääsiäisestä ja kutakuinkin viimeisestä rahkapullasta.


Resepti:


5 dl maitoa
50 g tuorehiivaa
1 kananmuna
2 dl sokeria
1 rkl kardemummaa
1 tl suolaa
n. 1,5 l vehnäjauhoja
200 g pehmeää voita
kananmunaa voiteluun
raesokeria koristeluun

Rahka:
250 g rahkaa
1 kananmuna
2 tl sitruunan mehua
3 rkl aprikoosin lientä tai mehua
0,75 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria

Lämmitä maito kädenlämpöiseksi ja sekoita siihen tuorehiiva. Lisää kananmuna, sokeri, kardemumma ja suola. Mukaan laitetaan noin puolet jauhoista. Sekoita tasaiseksi. Lisää loput jauhot ja pehmeä voi ja vaivaa taikina kimmoisaksi. Anna kohota liinan alla lämpimässä vesihauteessa puoli tuntia. Käsittele kohonnutta taikinaa jauhoisella alustalla. Ota tasakokoisia paloja ja pyörittele pulliksi. Paina keskelle kolo lasinpohjalla. Voitele pullat kananmunalla ja ripottele raesokeria koristeeksi. Valmista rahkatäyte sekoittamalla sen aineet yhteen ja täytä pullien painaumat sillä. Paista 220-asteisessa uunissa 10-12 minuuttia.

keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Mämmiä prkl.

Mämmiä mämmiä mämmiä. Tuota (lähes) kaikkien ulkomaalaisten kyseenalaistamaa perinneruokaa. Onhan se nyt myönnettävä, että ei se välttämättä kovin houkuttelevan näköistä ole. Silti sitä on kokeiltava tehdä ihan alusta asti. Tässä vaiheessa voi vähän konsultoida Marttojen nettisivuja ja heidän ohjeen pohjalta tähän haasteeseen lähdetään. Ja heti alkuun voi sanoa, että tämä ei kuulu kategoriaan "nopeat ja helpot".

Mämmin on ilmeisesti aikoinaan keksinyt joku pääsiäistä edeltävään paastonaikaan helpotusta haluava henkilö. Paaston aikana kun ei saa(nut) syödä mitään makeaa. Muutenkin vanhoina aikoina tämä alkukevät ei ole ollut sitä monipuolisinta aikaa, kun ruoka-aineita mietitään. Edellisen kesän ja syksyn varannot varmasti ovat olleet aika vähissä ja maa ei ole vielä uutta satoa alkanut kasvattaa. Eli sillä oli mentävä mitä oli. Joku siis keksi imellyttää ja mallastaa jyviä ja loppu onkin historiaa.

Kuten jo tuossa pari lausetta sitten tuli mainittua, mämmintekoon menee aikaa. Ja toinen varoituksen sana; tällä ohjeella tulee paaaaaljon mämmiä. Kannattaa siis viedä osa naapureille tai sukulaisille, ellei nyt satu olemaan ihan hulluna mämmiin. Missä tietystikään ei ole mitään väärää jos on hulluna mämmiin.

Mämmin teko aloitetaan jokatapauksessa sillä, että laitetaan puolentoista litraa vettä keittymään. Vesi otetaan levyltä sen alkaessa poreilla. Tähän veteen sekoitetaan 250 grammaa mämmimaltaita ja 400 grammaa ruisjauhoja. Puuhaarukka ei ollut hyvä valinta sekoittamiseen, joten vispilä tai muu vastaava on suositeltavampi. Ripottele sekoitetun mämminalun päälle vielä hieman ruisjauhoja.

Peitä kattila kannella. Niin ja nyt on ehkä myöhäistä jo, mutta kattilan kannattaa olla heti alusta tarpeeksi iso. Kokki teki tätä 10 litran kattilalla ja vaikka siihen nyt jäi vielä reippaasti tilaa, niin ei se huono ratkaisu ollut. Anna mämmin nyt imeltyä kahden tunnin ajan lämpimässä paikassa. Uunissa 50-70 asteen lämpötila on toimiva, mutta ainakin oma uunimme oli hyvin yhteistyöhaluton ja oli aina menossa liian kylmäksi tai kuumaksi. Lämpömittari ja jatkuva tarkkailu auttaa asiaa.

Seuraava vaihe alkaa ensimmäisen imellyttämisen jälkeen. Kuumenna kaksi litraa vettä taas poreilevaksi ja lisää se mämmiseoksen joukkoon. Sekoita joukkoon vielä 250 grammaa mämmimaltaita ja 400 grammaa ruisjauhoja. Taas sekoitetaan kaikki tasaiseksi, ripotellaan jauhoja päälle ja annetaan imeltyä jälleen kahden tunnin ajan ainakin. Kolmekin tuntia voi antaa imeltyä jos vaan jaksaa odotella. Maista, että onko seoksessa mielestäsi tarpeeksi makeutta. Jos ei, niin anna imeltyä lisää.


Imellyttämisen aikana enstyymit pilkkovat tärkkelystä maltoosiksi ja näinollen lopputulos maistuu makealta. Kaiken tämän imellyttämisen jälkeen päästään kolmanteen vaiheeseen, jossa mämmin tulisi olla löysän puuron vahvuista. Jos tarvetta on, niin ruisjauhoja voi lisätä vielä tässä vaiheessa. Nyt hoidetaan myös maustaminen, eli sekaan laitetaan kaksi desiä siirappia, kolme ruokalusikallista pomeranssinkuorta ja kaksi teelusikallista suolaa.

Keitä seosta 10 minuutin ajan ja hämmennä sitä koko ajan, ettei se vaan pala pohjaan. Eli ei vessataukoja tässä välissä. Jäähdytä valmis seos haaleaksi. Kylmäksi asti ei tarvitse siis mennä. Jaa mämmi uunin kestäviin astioihin, jos ei nyt perinteisiä tuohituokkosia satu olemaan käsillä. Kaupasta saatavat kertakäyttöiset foliovuuat toimivat myös. Jätä noin kolmannes kuohumisvaraa kuhunkin vuokaan. Päälle lisätään vielä pari ruokalusikallista kylmää sokerivettä, jotta mämmi ei kuorettuisi kovin vakavasti paiston aikana. Sokeriveteen tulee desi vettä ja puoli desiä sokeria.

Paista mämmiä 170-asteisessa uunissa noin kaksi tuntia. Valmis mämmi vain uunista ulos ja annetaan jäähtyä. Jos hirveästi mämmihammasta kolottaa, niin voihan sitä mennä maistelemaan jo tässä vaiheessa, mutta parhaimmillaan mämmi olisi vasta parin päivän kuluttua. Ja perinteisesti mämmin kanssa käytetään vain maitoa tai kermaa ja sokeria. Siitä sitten vaan nauttimaan tästä pääsiäisherkusta.

 Resepti:

Ensimmäinen vaihe: 
1,5 l vettä
250 g mämmimaltaita
400 g ruisjauhoja

Kuumenna vesi poreilevaksi ja ota pois levyltä. Sekoita joukkoon mämmimaltaat ja jauhot. Ripottele valmiin seoksen päälle vielä vähän jauhoja. Anna imeltyä lämpimässä (n. 50 astetta) kaksi tuntia. 

Toinen vaihe:
2 l vettä
250 g mämmimaltaita
400 g ruisjauhoja

Kuumenna lisää vettä poreilevaksi ja lisää se seokseen. Sekoita mukaan mämmimaltaat ja vehnäjauhot ja anna imeltyä pari-kolme tuntia lämpimässä. 

Kolmas vaihe:
2 dl siirappia
3 rkl jauhettua pomeranssinkuorta
2 tl suolaa

Lisää löysän puuromaiseen mämmiin mausteet, eli siirappi, pomeranssinkuori ja suola. Keitä 10 minuuttia koko ajan hämmentäen. Anna jäähtyä haaleaksi ja annostele vuokiin. Jätä 1/3 pinnasta vajaaksi kuohumisen varalta. Lisää pinnalle vähän sokerivettä ja paista 170-asteisessa uunissa noin 2 tuntia.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Suositut tekstit