perjantai 13. joulukuuta 2013

Luukku 13: Imelletty perunalaatikko

Perunalaatikko löytyy joulun aikaan varmasti useimmista ruokapöydistä, eikä ihme, sillä se on varsin mainio ruokalaji ja sopii hyvin kinkun kanssa. Perunalaatikkoa löytyy usein sekä imellettynä, että sellaisenaan, mutta noista kahdesta imelletty perunalaatikko on ainakin oma suosikki. Alunperin se on käsittääkseni hämäläinen ruoka, jota on nautittu ihan arkenakin, mutta muualla Suomessa se löytyy pääosin joulupöydästä.

Imellyttämisen tarkka määritelmä ei ollut itselle täysin tuttu, mutta ystäväni internet avasi tätä käsitettä hieman enemmän. Perunasosetta pitää siis seisottaa lämpöisessä, jopa noin 50 asteessa useamman tunnin ajan, jolloin sose makeutuu ja tummuukin hieman. Jännittävää suorastaan.

Mutta aloitetaanpa, niin saadaan joulupöytä taas askeleen lähemmäksi valmista. Täällä kaikkia laatikkoruokia on tulossa hieman enemmänkin, joten näitä määriä voi toki suhteuttaa omiin tarpeisiin. Perunoita laitetaan keittymään kolmisen kiloa kuorineen. Rosamunda sai kunnian toimia tämän laatikon pääaineena.

Keitetyt perunat kuoritaan kuumina ja nuijitaan rikki. Sekaan lisätään viitisen ruokalusikallista vehnäjauhoja ja nuijitaan vielä vähän lisää, että jauhot sekoittuvat kohtalaisesti perunoiden kanssa. Nuijitut perunat saavat seuraavaksi viettää laatuaikaa itsekseen lämpimässä, mieluusti vielä pyyhkeen alla. Täällä perunat saivat itseasiassa olla ihan yön yli, mutta se tuskin haitannee.

Seuraavana päivänä sitten jatketaan laatikon tekemistä. Perunoiden pitäisi yön aikana imeltyä kyllä riittävästi. Imellytyksen jälkeen lisätään n. 150 grammaa voita, 12 desiä maitoa sekä reilu 4 teelusikallista suolaa, ehkä viisikin. Sekoita vielä kunnolla. Ja jos perunat eivät ole niin makeita kuin pitäisi, niin tilannetta voi korjata siirapilla. Tähän laatikkoon sitä meni kutakuinkin desin verran, mutta maistele, mikä vaikuttaa itsestäsi sopivalta. On myös ihan mahdollista, että sekaan jää joitakin perunaklönttejä, mutta ne eivät haittaa.

Voitele vaikkapa kaupasta saatavia kertakäyttöisiä foliovuokia ja kaada perunasosetta niihin niin, että vuuan yläreunaan jää ainakin sentin verran matkaa. Perunasose nimittäin kiehahtaa helposti yli. Niin ja tästä määrästä sosetta tulee suunnilleen viiden 0,85 litran foliovuuallisen verran valmista laatikkoa. Paista laatikkoa 150-asteisessa uunissa 2-3 tuntia. Se näyttää juuri uunista tulleena melko liemevältä, mutta tiivistyy ja asettuu kyllä vielä. Mikäli imellettyä perunalaatikkoa halutaan pakastaa, niin se kannattaa ainakin parin eri ohjeen mukaan tehdä ennen paistamista. Itse nyt uhmasimme tätä sääntöä ja pakastimessa on parikin laatikollista imellettyä perunalaatikkoa joulua odottamassa. Nähtäväksi jää, miltä ne näyttävät sitten aattona ja joulupäivänä.



Resepti:


3 kg kuorimattomia jauhoisia perunoita
5 rkl vehnäjauhoja
150 g voita
12 dl maitoa
4 tl suolaa
1 dl siirappia

Keitä perunat kuorineen kypsiksi, kuori ne kuumina ja nuiji rikki. Lisää jauhoja ja nuiji lisää, minkä jälkeen soseen annetaan olla muutaman tunnin ajan. Imellytyksen jälkeen lisätään voi, maito, suola sekä siirappi. Sekoita ja kaada voideltuihin vuokiin paistamista varten. Paista 2-3 tuntia 150:ssä asteessa.

torstai 12. joulukuuta 2013

Luukku 12: Joululimppu

joululimppu resepti
Joululimppu on nyt jo nimensäkin puolesta selkeä joulunajan ruoka, joten sen kuuluminen joulupöytään on itsestäänselvyys. Nyt tehdään neljä limppua ja toivotaan, että niistä on vielä jotain jäljellä joulunakin. Joululimppu on yleensä kyllä sen verran hyvää, että se ei turhan kauaa säily.

joululimpun ainesosat
Liuota sata grammaa hiivaa viiteen desilitraan kädenlämpöistä vettä, jonka jälkeen sekaan lisätään vielä 200 grammaa lämmitettyä rahkaa. Kolme teelusikallista suolaa, desi siirappia ja neljä teelusikallista kuminaa seuraa vielä perässä.

joululimppu nostatus
Lisää ruisleseet ja 200 grammaa jauhoja ja anna taikinan turvota tovi. Tuollainen viisi minuuttia on riittävä aika. Alusta tämän jälkeen loputkin vehnäjauhot, eli kilon verran. Lopuksi sekaan vielä huoneenlämpöinen voi. Tämän jälkeen taikina saakin taas olla omassa rauhassaan lämpimässä ja liinan alla. Noin 30 minuutin kohoamisen jälkeen sitä voidaan taas työstää.

joululimpputaikina
joululimppu valelu
Jaa taikina neljään osaan ja leivo taikinapaloista pyöreitä leipiä. Laita uunipellille leivinpaperi ja nosta leivät pellille. Taas kerran niiden annetaan kohota, jälleen 30 minuuttia. Tee leipien pintaan ristiviillot ja paista 175:ssä asteessa noin puolen tunnin ajan. Voitele leivät siirappivesiseoksella heti, kun ne tulevat uunista ulos.  



Resepti: 

2 prk maitorahkaa
5 dl vettä
100 g hiivaa
3 tl suolaa
1 dl mallassiirappia
4 tl kuminaa
3 tl ruisleseitä
1200 g vehnäjauhoja
100 g voita
50 g rusinoita
30 g hasselpähkinärouhetta

Voiteluun:
1 dl siirappia
1 dl vettä

Liuota hiiva kädenlämpöiseen veteen ja lisää sen jälkeen lämmitetty rahka. Lisää suola, siirappi ja kumina. Sekaan laitetaan vielä ruisleseet ja 200 grammaa jauhoja ennen kun taikinan annetaan nousta 5 minuuttia. Alusta taikinaan loput jauhot ja huoneenlämpöinen voi. Kohota lämpimässä liinan alla puoli tuntia, jonka jälkeen leivotaan taikinasta 4 pyöreää leipää. Anna leipien kohota uunipellillä taas puoli tuntia ennen paistamista. Viillä pintaan ristiviillot ja paista 175:ssä asteessa puoli tuntia. Voitele uunista otetut leivät siirappivesiseoksella.

keskiviikko 11. joulukuuta 2013

Luukku 11: Suutarinlohi

Tämä on jälleen näitä pitkäaikaisempia projekteja, joten ihan hetkessä suutarinlohta ei siis tehdä. Ja myönnetään nyt heti tässä vaiheessa, että hetken löi tyhjää, kun tajusin, että suutarinlohi onkin jotain muuta kuin lohta. Oli tämä jossain päin aivoja tiedossa, mutta pölykerros tuon muistijäljen päällä oli hivenen paksuhko. Joten siis silakkaahan tämä ruoka sisältää, eikä suinkaan lohta. Nyt kun tämä nolo kömmähdys on ylitetty voidaankin taas keskittyä siihen olennaiseen eli ruuanlaittoon.

Suutarinlohen tekeminen aloitetaan joko heti aamusta tai edellisenä päivänä, sillä silakat täytyy suolata ja niiden pitää antaa olla ainakin tuollainen kuutisen tuntia. Asettele silakat siis nahkapuoli alaspäin ja ripottele päälle karkeata suolaa. Silakoita voi asetella kerroksittain, kunhan vaan suolaa on kaikkialla. Ja anna siis silakoiden suolaantua ainakin 6 tuntia, mutta ne voi jättää hyvin oleskelemaan seuraavaan päivään asti.

Silakoiden suolauksen jälkeen kiehauta desi vettä, desi sokearia ja desi etikkaa. Lisää pippurit ja kaksi laakerinlehtä, kun olet ottanut kattilan levyltä. Anna seoksen jäähtyä. Myöhemmässä vaiheessa kävi ilmi, että liemi ei riittänyt aivan tälle määrälle silakoita, joten sitä voi keittää kyllä vähän enemmän. Liemi voisi riittää, jos silakoita ei rullaa, vaan ne asettelee ihan vain lappeelleen.

Silakoista puristellaan tai valutetaan ylimääräiset suolat pois ja rullataan rullalle nahkapuoli ylöspäin. Meidän silakathan olivat jämähtäneet toisiinsa vähän enemmänkin ja näyttivät itseasiassa enemmän pannunaluselta. Siinäpä vasta joululahjaidea kalan ystäville. Asettele silakat, viipaloidut porkkanat ja sipulit vaikkapa lasiseen säilykepurkkiin ja kaada liemi sekaan. Anna silakoiden maustua vuorokauden ja tarjoile vaikkapa keitettyjen perunoiden kanssa.

Silakoiden rullaus ei välttämättä ole kovinkaan tarpeellista, sillä niistä on helpompi saada nahka pois, kun ne eivät ole rullalla. Joten tämä vielä näin loppukommenttina. Maku oli erittäin paljon kokin mieleen.

Resepti


1 dl vettä
1 dl sokeria
1 dl etikkaa
1 pieni sipuli
1 porkkana
10 maustepippuria
2 laakerinlehteä

Asettele silakat nahkapuoli alaspäin vuokaan ja sirottele karkeaa suolaa niiden päälle. Anna suolaantua 6 tuntia tai jopa seuraavaan päivään. Kiehauta vesi, sokeri sekä etikka ja lisää laakerinlehdet ja pippurit, kun olet ottanut keitoksen pois levyltä. Anna jäähtyä. Asettele silakat, viipaloidut porkkanat ja sipulirenkaat astiaan ja kaada liemi sekaan. Anna maustua seuraavaan päivään.



tiistai 10. joulukuuta 2013

Luukku 10: Maksalaatikko

Maksalaatikko on joulupöydän laatikoista se, mitä syödään ehkäpä eniten myös muinakin vuodenaikoina. Kauppojen hyllyiltä sitä löytyy ympärin vuoden, rusinoilla ja rusinoitta ja niin edelleen. Kevytversiota ei taida vielä olla, mutta eiköhän sellainenkin pian ilmesty.


Maksalaatikon tekeminen itse tyssää ehkä monilla tuohon melko laajaan ainesosalistaan. Siitä jos kuitenkin pääsee ohi, niin huomaa äkkiä, että itse laatikon valmistus on melko yksinkertaista. Esivalmisteluvaiheessa tulee vastaan kyllä ainakin yksi tunteellinen hetki, sillä sipuleita pitää kuoria laatikkoa varten. Muita ongelmakohtia ei ainakaan pitäisi olla.


Mutta käydäänpä ruuanlaittoon. Laita 3,5 desiä riisiä keittymään kiehuvaan veteen. Vettä tarvitaan tuollainen 12 desiä suunnilleen. Lisää vielä teelusikallinen suolaa keittyvien riisien sekaan. Sekoittele aina välillä, etteivät riisit pala pohjaan ja kymmenen minuuttia pitäisi olla riittävä aika riisille. Hienonna neljä pientä sipulia ja kuullota sipulit voissa. Voita saa olla noin 50 grammaa.

Kun sipulit on kuullotettu ja riisi kiehunut kymmenisen minuuttia, laitetaan kaikki muut ainekset yhteen ja sekoitetaan. Ei voi väittää, että tämä vaihe olisi mitenkään kauhean kaunis, mutta minkäs teet. Laittaa vaikka tonttulakin silmille, jos ei tykkää katsella. Sekoita lopuksi vielä sipulit ja riisit mukaan.

Voitele vuuat ja annostele maksalaatikko vuokiin. Laita uuni 200:aan asteeseen ja paista maksalaatikkoja tunnin verran.

Laatikoista tuli kyllä hyvänmakuisia. Ihan sellaisenaan jos tätä syö, niin suolaa saa lisätä valmistusvaiheessa ehkä puolen teelusikallista lisää, mutta muiden jouluruokien kanssa nautittuna tämä ei välttämättä ole tarpeellista. Puolukkahilloa vielä hieman lisukkeeksi, niin valmista on. 

Resepti: 

3,5 dl puuroriisiä
12 dl vettä
4 sipulia
4 rkl voita (50 g)
6 dl täysmaitoa
5 dl kuohukermaa
700 g jauhettua maksaa 
2 dl rusinoita
3 kananmunaa
0,75 dl siirappia
3 tl suolaa (1 riisien kanssa ja 2 seokseen)
1 tl valkopippuria
1 tl inkivääriä
2 tl meiramia

Keitä riisi lisäten siihen teelusikallinen suolaa. Anna keittyä 10 minuutin ajan. Kuullota hienonnetut sipulit voissa. Sekoita kaikki muut ainesosat keskenään. Lisää lopuksi myös kuullotetut sipulit ja keitetyt riisit. Annostele voideltuihin vuokiin ja paista 200:ssa asteessa noin tunnin ajan. 

sunnuntai 8. joulukuuta 2013

Luukku 9: Joulukakku

Taas on makean jouluherkun vuoro. Jonkinlainen joulukakku tai -pulla tuli mieleen, kun leivottavaa mietti, mutta tästä tulee jonkinlainen hybridi parinkin kakun väliltä. Bostonkakku, joulupulla ja briossi tässä ainakin yhdistyvät mukavasti. Kutsutaan tätä vaikka jouluiseksi briossi-bostoniksi.

Taikinan tekeminen aloitetaan lämmittämällä maito ja liotetaan siihen hiiva. Mikäli käytät tuorehiivaa, kuuluu maidon olla kädenlämpöistä ja pussihiivan kanssa 42 asteista. Kuivahiiva sekoitetaan pieneen jauhomäärään ja vasta sen jälkeen maitoon. Lisää sekaan sokeri, kananmunat ja mausteet sekä lopuksi jauhot. Jauhojen lisäämisen jälkeen alustetaan taikina voilla. Anna taikinan kohota kaksinkertaiseksi. Ajallisesti tämä vie vähän reilut 30 minuuttia.



Valmistele vuoat sillä välin. Ei sattunut nyt olemaan kaapissa kahta samanlaista vuokaa, niin toinen kakku tehdään uunivuokaan ja toinen irtopohjavuokaan. Ota leivinpaperista sopivan kokoinen pala, rytistele se ja "liimaa" voilla vuokaan. Irtopohjavuoan kanssa suikaleet, jotka tulevat reunoille voi "liimata" myös samalla tavalla.




Ota taikinasta noin kolmasosa ja jaa se kahtia. Kaulitse taikinanpuolikkaat noin sentin paksuisiksi pohjiksi kakuille. Laita pohjat vuokiin leivinpaperin päälle. Levitä pohjan päälle ohut kerros seosta, jossa mantelimassa, eli marsipaani, on sekoitettu veden kanssa yhteen.

Jaa loppu taikina myös kahteen osaan ja kaulitse molemmat noin 30*60 cm kokoisiksi levyiksi. Levitä puolet jäljelle jääneestä marsipaani-vesiseoksesta sen päälle ja rullaa. Leikkaa rulla ohuehkoiksi palasiksi, jotka asetellaan vuoan pohjalla olevan taikinalevyn päälle. Toista sama operaatio myös toiselle taikinanpalaselle. Vuoan pohjan pitäisi peittyä kokonaan näillä rullan palasilla.


Kun taikinalevypohja on päällystetty taikinarullan palasilla, voidellaan kakku kananmunalla. Aseta vielä sokeroidut kirsikat jokaisen rullanpalasen päälle. Ripottele vielä mantelilastuja ja raesokeria pinnalle ennen uuniin laittamista. Uunissa kakku saa olla 200:ssa asteessa puolisen tuntia.


Kakun ollessa uunissa ehtii hyvin valmistaa kuorrutteen vatkaamalla noin ruokalusikallinen kananmunanvalkuaista ja tomusokeria keskenään. Tämä kakku saa lisäksi koristeekseen vielä pieniä pipareita. Kun kakku on otettu uunista ja se on ehtinyt jäähtyä, asettele pikkupiparit kakun pinnalle ja pursota tomusokeri-kananmunaseos päälle.




Kakku maistui kyllä todella hyvältä ja vaikka makeutta löytyy paljon niin se ei haittaa. Sitäpaitsi, ei näin joulunaikaan pidä vahtia kaloreita ja muita vastaavia. Yksi osa, mikä tuo kakkuun oman vivahteensa on sahrami. Sen mukanaolon kyllä huomaa sekä väristä, että mausta ja ilman sitä kakku olisi tylsempi.






Resepti:


5 dl maitoa
2 pss kuivahiivaa (tai 50 g tuorehiivaa)
2 dl sokeria
2 kananmunaa
1 rkl kardemummaa
1 pss sahramia
2 tl suolaa
2 tl vaniljasokeria
15 dl vehnäjauhoja
200 g voita

Lämmitä maito ja liuota siihen hiiva. Lisää sekaan sokeri, kananmunat , mausteet sekä lopuksi jauhot. Alusta taikina voilla. Anna kohota puolen tuntia kunnes taikina on kaksinkertainen. Ota taikinasta kolmasosa ja jaa se kahtia. Kaulitse siitä kaksi noin sentin paksuista pohjaa kakuille. Levitä päälle marsipaani-vesiseosta. Jaa loppuosa taikinasta myös kahteen osaan, kaulitse levyksi ja päällystä jälleen marsipaani-vesiseoksella. Rullaa taikina rullaksi ja leikkaa siitä palasia, jotka asetellaan pohjan päälle. Voitele kakku kananmunalla, asettele kirsikat ja ripottele mantelilastuja ja raesokeria päälle. Paista 200:ssa asteessa puolen tunnin ajan. Päälle voit vielä laittaa pipareita ja valkuais-tomusokerikuorrutetta.

Luukku 8: Tryffelit

valmiit tryffelit
Kaikenlaiset suklaakonvehdit, tryffelit ja muut vastaavat ovat joulun aikaan suuressa suosiossa, joten pakkohan niitäkin on nyt edes jokunen tehdä itse. Aiemmin tehtiin jo suklaakonvehteja, joten nyt on tryffeleiden vuoro.

Sulata ensimmäiseksi 250 grammaa kookosrasvaa kattilassa. Sulamisen jälkeen sen annetaan jäähtyä vähäsen; niin ettei sormet pala, kun kokeilet lämpöä. Rasvan jäähtyessä vatkaa kaksi kananmunaa ja kolme desiä tomusokeria keskenään vaahdoksi. Siivilöi vaahtoon sekaan kaakaojauhe ja vanilliinisokeri. Lisää myös piparminttuaromia itsellesi sopiva määrä.

Vatkaa seokseen mukaan jäähtynyt kookosrasva. Tässä ei sitten tarvitse olla turhan hellävarainen vaan sähkövatkaajan tehot väännetään kakkoon ja rasvaa valutetaan joukkoon norona. Valmiista massasta voidaan sitten tehdä itse tryffeleitä. Niitä voit tehdä kahdellakin eri tapaa; joko sellaisia kaakaopäällysteisiä palleroita tai sitten konvehtivuokiin pursotettavia.

Jos pursotat tryffelit konvehtivuokiin, anna seoksen jäähtyä ihan pieni tovi, jotta pursotusjälki näkyy paremmin. Lapa seosta pursotinpussiin ja pursota vuokiin. Aseta tryffelit jääkaappiin tai muuhun viileään paikkaan.

Kaakaopäällysteisiä palleroita varten suklaamassan pitää antaa jäähtyä kunnolla, joten laita se jäähylle jääkaappin joksikin aikaa. Ota lusikalla halutunkokoinen määrä suklaamassaa ja pyörittele siitä pallero, jonka kierität kaakaojauheessa.

Resepti:


250 g kookosrasvaa
2 kananmunaa
3 dl tomusokeria
1 dl kaakaojauhetta
2 tl vanilliinisokeria
Piparminttuaromia

Sulata kookosrasva ja anna sen jäähtyä vähäsen. Vatkaa kananmunat ja tomusokeri vaahdoksi. Siivilöi sekaan kaakaojauhe, vanilliinisokeri ja aromi. Vatkaa sähkövatkaimella sekaan jäähtynyt kookosrasva. Pursota tryffelit joko konvehtivuokiin tai anna massan jäähtyä ja pyörittele siitä palloja, jotka pyöritellään kaakaojauheessa.

lauantai 7. joulukuuta 2013

Luukku 7: Porkkanalaatikko

valmis porkkanalaatikko
Laatikko-osaston värikkäin jäsen on porkkanalaatikko ja vaikkei sekään kovin räikeä väreiltään ole, tuo se silti vähän eloa joulupöytään. Muiden laatikoiden tavoin sekin on ilmeisesti ominut paikkansa joulupöydässä jo 1800-luvulta asti, eikä tuskin ole lähdössä minnekään sieltä lähiaikoinakaan. Löpinät kuitenkin sikseen, sillä porkkanalaatikko ei itseään tee. Tai no, en tee minäkään vaan kokki pääsee taas näyttämään taitojaan.

porkkanalaatikko alusta asti
Kuori porkkanat ja pilko ne keittämistä varten. Laita siis porkkanat kattilaan, peitä ne vedellä niin, että ne jäävät juuri pinnan alle. Lisää pari teelusikallista suolaa ja keitä porkkanat lähes kypsiksi. Soseuta porkkanat niiden keityttyä ja lisää tarvittaessä vähän keitinvettä, sillä porkkanat helposti imaisevat sitä vähän itseensä. Tähän soseeseen sitä lisättiin suunnilleen kaksi desiä. Älä muuten kaada keitinvettä viemäristä alas, sitä tarvitaan vielä.

porkkanalaatikko kotona
porkkanasose
Keitä 3 desiä riisiä porkkanoiden keitinvedessä. Pidä huoli, ettei se kärvähdä pohjaan... Läheltä nimittäin piti. Riisien keittyessä voikin porkkanasosetta työstää edelleen. Lisätään 4 desiä kermaa, 2 desiä täysmaitoa, desi siirappia, teelusikallinen suolaa, puolikas teelusikallinen muskottipähkinää ja toinen valkopippurijauhetta. Lisää vielä riisit ja sekoita kaikki kivasti yhteen.

Annostele hyvin voideltuihin vuokiin, ripottele pinnalle korppujauhoja ja päästä sisäinen taiteilija vapaaksi. Pintaan voi painella ns. perinteisen kalansuomukuvion tai sitten jotain aivan muuta. Paista 200-asteisessa uunissa noin 45 minuuttia.

Resepti

2 kg porkkanoita
10 dl vettä
2 tl suolaa
3 dl puuroriisiä
4 dl kermaa
2 dl maitoa
1 kananmuna
1 tl suolaa
1 dl siirappia
0,5 tl muskottipähkinää
0,5 tl valkopippurijauhetta

Kuori ja pilko porkkanat ja laita kattilaan. Peitä porkkanat juuri ja juuri vedellä, lisää osa suolaa ja keitä puolikypsäksi. Soseuta porkkanat ja lisää tarpeen mukaan keitinvettä soseeseen. Keitä riisi porkkanoiden keitinvedessä. Lisää soseeseen kerma, maito, siirappi, suolaa, muskottipähkinää ja valkopippurijauhetta. Sekoita kaikki yhteen lisäten riisit joukkoon. Annostele voideltuihin vuokiin ja paista 200:ssa asteessa noin 45 minuuttia.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Suositut tekstit